Lagsidan: IK Stym

Av Carlis Fridlund den 22 september 2015
Kategorier: Fotboll, Innefotboll, Lagsport

Korpgluggen startar en artikelserie om olika korplags närvaro på internet. Vi får se alltifrån hemsidor och bloggar till portaler, webbshoppar och sidor på sociala medier. Du får också tips om vad du kan tänka på om du själv vill starta en sida för ditt lag. Först ut är IK Stym som har en nyhetssida på SvenskaFans.

Det finns många olika skäl till att ha någon form av webbsida för sitt korplag. Vissa vill bara ha ett enkelt forum för matchanmälan och internt småsnack. Andra är måna om att bredda sin målgrupp, skriva matchrapporter och försöka locka vänner och bekanta till matcherna. Det finns även ett egenvärde i att ha ett medialt utrymme med det egna laget i centrum, att man skapar en känsla av att vara ett lag på riktigt och inte bara en grupp människor som ses en gång i veckan för att spela match!

Korpgluggen har pratat med flera olika lag med verksamheter inom Korpen Stockholm och delar med sig av deras berättelser om sina lagsidor. I denna artikelserie får vi se flera olika exempel på hur man kan gå till väga, hur man kan möta lagets behov av en webbplats och vilka olika plattformar som finns att välja på.

Vi börjar med ett lag som gärna sticker ut hakan, kallar sig ”Korpens ansikte utåt” samtidigt de, halvt på skämt, säger sig ligga i ständig konflikt med Korpenkansliet. IK Stym har sedan 2008 haft sin lagsida på SvenskaFans, men är lika aktiva som de var under sin storhetstid. Henrik Lundberg, IK Styms webbansvarige, berättar om lagets sida.

– Frekvensen på artiklar de senaste åren har dalat i samma takt som våra tabellplaceringar. Det hänger ihop. Vi hade vår prime-time mellan 2009 och 2012. Nu skrivs det mest matchrapporter någon gång i veckan och enstaka arga artiklar riktade mot Korpen. 

– Plattformen vi har valt är SvenskaFans, eftersom allt förarbete redan är gjort där. Enklast är bäst tycker vi. Vi är ett rätt teknisk lag på planen men utanför är vi lite som Nokia. Nackdelarna med att ligga på SvenskaFans något undanskymda bakgård, som kallas Grusplan (numera Gräsplan, reds anm), är att ingen hittar dit längre. Det i sin tur gör att besökarna sinar, tror Henrik.

– Målgruppen för vår sida är de som följer laget på nära håll och de motståndare som vill ha koll. Föräldrar och enstaka partners verkar vara hängivna. En och annan mormor också, sägs det. SvenskaFans för statistik per artikel som skrivs. Våra brukar läsas i snitt av ungefär 300 besökare, om man ska tro dem. En gång har vi haft en artikel som var uppe och snuddade på 5500 visningar. Den handlade mest om Elfsborg, så det är kanske dem vi ska skriva om i framtiden.


Trots att SvenskaFans som nyhetssida för korplag kanske har passerat bäst-före-datum tror inte Henrik att de kommer att satsa på att flytta fokus någon annanstans just nu.
– Vi har försökt oss på både Instagram och Twitter, men inget utav dem har flugit. Vi hade även en podcast när det var som populärast. Den dog ut efter tre "bejublade" avsnitt eftersom ingen orkade klippa den. Nu finns vi, förutom på SvenskaFans, enkom på Facebook, där jag tror att vi har en öppen profil.

Henriks tror att alla lag kan gynnas av att ha någon sorts webbsida, men att det viktigaste tipset är att lägga fokus på innehållet, för det är tidskrävande att hålla en sida uppdaterad och relevant.
– Gör det så enkelt som möjligt. Betala någon som kan eller använd plattformar där allt är förberett. Det kommer ändå ta tid att sitta och skriva. Och gör det verkligen! Fixa en sida och skriv alltså! Laget blir mer sammansvetsat och ni blir lite mer profilerade utåt.

– Bland andra korplags lagsidor har jag alltid beundrat Mardrömselvan och deras fantastiska arbete utanför planen (inte på planen). De är nummer ett fortfarande! Hoyzer, med alla deras falanger, gör också avtryck. Eftersom det inte kryllar av hemsidor i de högsta serierna så får man titta neråt. Nu har dock ett rätt skönt lag dykt upp i Korpen Elit – Claymoore United. De är vassa både på plan och på Facebook med fina små rapporter och lite finurliga texter, avslutar Henrik.


Korpgluggens omdöme om SvenskaFans Gräsplan som plattform:

+ Gratis att använda.
+ Har ett i grunden rakt, enkelt och funktionellt publiceringsverktyg (CMS) som inte kräver mycket förkunskap.
+ Stora möjligheter att skräddarsy sidan om du kan lite HTML och/eller CSS.
+ ”Löpsedeln” där SvenskaFans-redaktionen samlar de bästa och mest aktuella artiklarna skapar intresse kring andra lag än bara det egna.

- Betydligt färre aktiva lag och besökare än under sidans storhetstid 2007-2009.
- Problem att nyregistrera lag, då bara SvenskaFans redaktion kan skapa nya konton.
- Mycket reklam som stör.
- Många extra funktioner, men en del är onödigt komplicerade, fungerar inte längre eller är inte alls anpassade för lag utanför de etablerade seriesystemen.

OBS! Korpgluggens omdöme rör inte lagets sida utan endast webbplattformen i sig.

 

 

Lägg till kommentar

OM KORPGLUGGEN

En nyhetssajt som i reportageform ger inblickar i Korpen Stockholms verksamheter. Här kan du läsa om olika idrotter, företagsevenemang och gruppträningsaktiviteter samt följa korplag, domare, anställda och ledare som är aktiva i Korpen Stockholm.

FACEBOOK

TWITTER

KORPEN STHLM

 

 

 

 

ADMIN