Lagsidan: Union Skogås

Av Carlis Fridlund den 29 september 2015
Kategorier: Fotboll, Lagsport, Övrigt


Korpgluggen fortsätter att titta på olika korplags närvaro på internet. Vi får se exempel på alltifrån hemsidor och bloggar till portaler, webbshoppar och sidor på sociala medier. Du får även tips om vad du kan tänka på om du själv vill starta en sida för ditt lag. Bland de som lagt all fokus på sociala medier är Union Skogås, vilka har sin lagsida på Twitter.

En av anledningarna till att skapa en lagsida är att skapa engagemang kring laget. Det har man verkligen lyckats med i Union Skogås. I deras division i Korpen Stockholms fotbollsserie för unga killar har samtliga lag aktiva Twitterkonton och bra koll på varandra, vilket skapar ett stort intresse och drag kring matcherna, med stora supportergrupper och tifon som håller extremt hög klass.

Jesper Erixon har hand om Union Skogås Twitterkonto @UnionSkogas, är också spelare och har hand om det mesta i laget:
– Tanken med vår lagsida är att det ska vara en rolig grej med ett korplag som har ett "seriöst" konto där vi skriver resultat, lägger ut lite bilder, gör spelarpresentationer, lägger ut liverapporter från matcherna osv. Vi har haft sidan sen vi startade vårt lag i princip, alltså i februari 2014, skulle jag gissa på.

– Vi har valt Twitter för där är man lättillgänglig för alla att följa och skriva till, samt att de i vår ålder, alltså sena tonåren och 20-plussare har för det mesta Twitter och är aktiva där. Det går också lätt och snabbt att få ut information. Alla lag i vår serie har Twitterkonton, vilket är roligt! CSKA GubbängenFC Milkbaby och CSKA Sköndal är väl de som är mest aktiva. Jag ser bara en nackdel med att använda Twitter som plattform och det är att man bara har ett begränsat antal tecken att tillgå, säger Jesper.


Att lagen delar Twitter som plattform skapar också ett stort intresse kring både matcher och vad som skrivs på respektive konto. Något som också avspeglar sig i antalet besökare.
– Det är kanske någon gång om dagen som jag går in och kollar och så, men runt matchdagar blir det en del skrivande och så lägger jag upp bilder. Målgruppen är folk som vi känner och är bekanta med, men också andra som tycker att vårt konto är roligt att följa, säger Jesper och fortsätter:

– Enligt Twitters egen statistik snittar vi 500-2000 profilbesök i månaden. Speciellt är det under fredagar, som är matchdagar, vi har mest besök på vårt konto. Under april och maj gjorde lite roliga och kreativa spelarpresentationer av truppen och då vi hade vi totalt sett 13310 profilbesök på vår Twittersida. Vår statistik gick också upp en del när vi uppmärksammades på Nyheter 24.

– Tips till den som vill starta ett konto är att vara kreativ och blanda seriositet med humor, då det ändå är Korpen! tycker Jesper, som också skickar en passning till Korpen med tips om hur de kan bidra till att skapa ytterligare intresse kring lagsidorna på Twitter:
– Korpen kanske kunde uppmärksamma korplagskonton lite mer på sin Twitter. Retweeta lite saker och så.


Korpgluggens omdöme om Twitter som plattform:

+ Gratis att använda.
+ Twitter är oerhört omfattande med 316 miljoner aktiva användare per månad.
+ Det är enkelt och går fort att skriva de korta textstycken (tweets) du är begränsad till, vilket också underlättar om du vill ha ett aktivt konto.
+ Adresseringar (@) och nyckelord i form av hashtags (#) är ett smart sätt att engagera och skapa intresse kring händelser och ämnen.


- Begränsat antal tecken per post, vilket tenderar att göra språket ganska rumphugget och direkt olämpligt för analyser, matchreferat eller annat som kräver större textutrymme.
- Mycket begränsade möjligheter att påverka design och hur sidan presenteras.
- Det kan vara svårt att sticka ut bland de ca 500 miljoner tweets som publiceras dagligen.


OBS! Korpgluggens omdöme rör inte lagets sida utan endast webbplattformen i sig.

 

Lägg till kommentar

OM KORPGLUGGEN

En nyhetssajt som i reportageform ger inblickar i Korpen Stockholms verksamheter. Här kan du läsa om olika idrotter, företagsevenemang och gruppträningsaktiviteter samt följa korplag, domare, anställda och ledare som är aktiva i Korpen Stockholm.

FACEBOOK

TWITTER

KORPEN STHLM

 

 

 

 

ADMIN