Lagsidan: Hoyzer

Av Carlis Fridlund den 19 januari 2016
Kategorier: Fotboll, Innefotboll, Lagsport


Idag har de flesta lag med självrespekt en lagsida på webben, antingen som samlingspunkt för spelare eller för att kommunicera utåt. Korpgluggen fortsätter att titta på olika webblösningar för korplag som vill skaffa sig en sida eller uppgradera en gammal. Man kan också göra som korpfotbollslaget Hoyzer och ha en massa olika sidor på olika plattformar, sammanlänkade av en gammal hederlig HTML-hemsida.

Fotbollsklubben Hoyzer finns lite här och där på internet. Förutom sidor på sociala medier har laget en egen webbshop, samt en prisbelönt nyhetssida på SvenskaFans, där de skrivit runt hundratalet artiklar per år sedan 2007. Men för att den utspridda internetnärvaron inte ska bli alltför splittrad har de också en enkel webbportal under den egna domänen hoyzer.se.  

Korpgluggen har pratat med Johan Javelius, en av lagets tre webbredaktörer. Huvudfrågan är om det finns någon djupare tanke med att vara utsmetade i cyberkosmos på detta vis.

– Tanken är att vi ska finnas. Syns du inte så finns du inte, lyder ju uttrycket. Och det är väl lite så, det är vårt sätta att vifta med armarna och säga ”hej här är vi, titta på oss”. Ett sätt att påminna världen och inte minst oss själva, om vad fotboll kan vara, filosoferar Johan och fortsätter:
– Vi ser det nog som att respektive plattform har sitt unika användningsområde. Vi använder en Facebooksida för att uppdatera om resultat och länka till artiklar. Vi skriver artiklar och lägger upp på SvenskaFans. Vi delar halvtidsuppdateringar och annan kortare information via Twitter. En webbshop med kläder med spelarmotiv och andra Hoyzerrelaterade produkter. Och så en enkel hemsida för att samla alltihop. Dessutom sköter vi numer vår interna kommunikation via en sluten facebookgrupp. Det är kanske det mest strategiska vi gör – skiljer på var vi frågar om någon kan ta med sig extra benskydd till träningen och var vi skriver årskrönikan.

Vilka är det då som besöker Hoyzers sidor och vilka är det laget vill vända sig till?

– Det faller sig väl naturligt att det är de närmast sörjande som intresserar sig för våra sidor: Lagmedlemmar, sämre och bättre hälfter, kompisars kompisar. Men vi är hyfsat noggranna med att inte vara för interna i vår kommunikation utåt. Vi försöker lyfta fram saker med möjligt allmänintresse som de viktiga nyheter de är, vare sig det handlar om för dålig belysning på planen eller ett par nyinköpta målvaktshandskar beskrivet som ett sponsorsbyte. Alla sportjournalister, agenter, samt såklart fotbollssupportrar i största allmänhet ska ha möjlighet att följa våra med- och motgångar. Det är ett sätt att odla lagets hybris!

Men är det verkligen hanterbart att sköta så pass många webbsidor samtidigt? Johan undviker att spekulera i om laget inte skulle må bättre av att lägga mer krut på en eller ett par sidor, eller kanske rentav på det sportsliga.
– Vår webbnärvaro är lite som klubben; spretig och sammansvetsad på en och samma gång. Hoyzer har valt att försöka finnas överallt där vi orkar finnas. Vi finns där intresset finns, både från oss och från den publik det kan tilltala. Det tar ju en hel del tid i anspråk, så i någon utsträckning handlar det ju också om intresset från oss i laget, om det så är på Twitter, Facebook, eller någon annanstans, förklarar han.

Slutligen delar Johan med sig ett par tips till Korpen Stockholm samt till andra korplag som vill synas på internet.
– Jag skulle önska mig ännu mer interaktion från Korpen för att uppmärksamma olika lagsidor! Med mängder av korplag lite här och var i sociala media är möjligheterna oändliga att starta diskussioner och tagga i inlägg. Korpen Stockholm borde använda sin plattform för att sprida mer material från lagen genom att kommentera, dela och vara nyfiken i största allmänhet. Och om du ska starta en webbsida för ditt korplag är det viktigt att se till att ha roligt med det. Var inte rädda för att ta i lite!


Korpgluggens omdöme om fördelar och nackdelar med HTML-baserade hemsidor: 

+ HTML är en grundsten i allt webbskapande och med lite skicklighet kan du skapa i princip vad som helst med utgångspunkt i en HTML-hemsida.
+ Eftersom HTML har denna särställning finns det hur mycket kunskap och hjälp som helst att få tillgång till på internet.
+ Det finns många webbredigeringprogram och grafiska gränssnitt som skapar HTML-kod utan att du behöver särskilt mycket kodvana, t ex Microsoft Publisher, Visual Web Developer och Dreamweaver.


- Bygger du en egen sida måste du sannolikt betala både för webbhotell och domännamn ifall du vill slippa en massa reklam på sidan.
- Har du ingen kodvana är det svårt att bygga en snygg och användbar HTML-sida från grunden, även om du tar hjälp av ett webbredigeringprogram.
- Det tar betydligt längre tid att göra en HTML-sida än att använda en färdig plattform, i synnerhet om du ska lägga till en massa avancerade funktioner.


OBS! Korpgluggens omdöme rör inte lagets sida utan endast webbplattformen i sig. 

 

Lägg till kommentar

OM KORPGLUGGEN

En nyhetssajt som i reportageform ger inblickar i Korpen Stockholms verksamheter. Här kan du läsa om olika idrotter, företagsevenemang och gruppträningsaktiviteter samt följa korplag, domare, anställda och ledare som är aktiva i Korpen Stockholm.

FACEBOOK

TWITTER

KORPEN STHLM

 

 

 

 

ADMIN